In het Handelsregister (HR) zijn alle instellingen geregistreerd die deelnemen aan het economisch verkeer in Nederland zoals bedrijven, stichtingen, kerken en scholen. Het HR maakt deel uit van het stelsel van basisregistraties. In het HR zijn voor elke instelling onder meer het inschrijfadres, vestigingen, rechtsvorm en maatschappelijke activiteit vastgelegd. De Kamer van Koophandel (KVK) is bronhouder en beheert de landelijke voorziening van deze registratie.
Voor elke organisatie die te maken heeft met instellingen in werkprocessen zoals belastinginning en verlenen van vergunningen is een actueel HR onmisbaar.
De KVK levert de HR gegevens van instellingen in de volgende vormen:
De KVK kan op basis van selectiecriteria zoals gemeente-, provinciegrens of doelgroep een nulstand met KVK- en vestigingsnummer leveren. Met de KVK Mutatieservice (KMS) levert de KVK de wijzigingen om de HR gegevens vervolgens actueel te houden.
Met de KVK- en vestigingsnummers van de nulstand en de KMS kunnen de KVK REST API of KVK Dataservice bevraagd worden om de HR gegevens op te halen uit de landelijke voorziening.
Met de HR standaardconfiguratie voor GeolinQ kunnen bedrijfs- en vestigingsgegevens worden geïmporteerd en opgehaald uit de landelijke voorziening de KvK. De bedrijfs- en vestigingsgegevens worden ontsloten via configureerbare informatieproducten naar de eindgebruikers.
Het datamodel van het HR in de GeolinQ standaardconfiguratie is gedefinieerd volgens de structuur van de REST-API van de KVK. Met de REST API kunnen de basisprofielen en vestigingsgegevens vanuit de LV worden opgehaald met het KVK- of vestigingsnummer.
De GeolinQ configuratie maakt gebruik van een importproces voor het inlezen van de nulstand van KVK- en vestigingsnummers en een proces om de KVK Mutatieservice (KMS) via de KMS API dagelijks te bevragen.
Met de KVK- en vestigingsnummers uit de nulstand en de mutaties wordt de KVK REST-API bevraagd. Met de GeolinQ configuratie worden alle basisprofiel en vestigingsgegevens van instellingen opgehaald uit de LV.
Gebruikers beschikken met de GeolinQ HR configuratie over de meest actuele informatie uit de HR. Ga voor meer informatie naar de brochure: HR Standaardconfiguratie.
Met het HR kunnen in GeolinQ uiteenlopende informatieproducten worden gerealiseerd. Voorbeelden zijn:
Het HR kan gekoppeld worden aan de andere basisregistraties en eigen gegevens om aanvullende informatieproducten te kunnen configureren. Het HR kan bijvoorbeeld eenvoudig gekoppeld worden met de BAG zodat de vestigingsadressen op de kaart zichtbaar gemaakt kunnen worden.
Gegevens uit het HR zijn na het uitvragen in GeolinQ direct beschikbaar in de geconfigureerde informatieproducten. Met GeolinQ hebben organisaties de zekerheid dat de informatieproducten uit het HR ten behoeve van de werkprocessen actueel en volledig zijn.
IntellinQ offers the data management platform GeolinQ for the easy collection, processing, and use of geographical data.